Cordaad Welzijn in De Oude Jongensschool

We spreken vandaag met John Vlassak, namens Cordaad Welzijn. Hij is coördinator van de thuisadministratie regio De Kempen. Samen met zo’n 12 collega’s van andere takken binnen de organisatie, heeft hij begin dit jaar een plek ingenomen bij de Oude Jongensschool.

We zijn blij jullie te mogen verwelkomen. Hoe zijn jullie hier terecht gekomen?

We waren op zoek naar een centrale plek in de Kempen. Ons voormalig kantoor in het gemeentehuis in Eersel hebben we in de coronatijd vaarwel gezegd. We werkten door de lockdown vaak thuis en waren sowieso al veel op andere locaties te vinden. Toch misten we het vervolgens wel om een basis te hebben om onze spullen een plek te geven en elkaar te ontmoeten. Via een bekende uit Hapert zijn we bij De Oude Jongensschool terecht gekomen en de sfeer sprak ons direct aan. Daarnaast is de centrale ligging uitstekend en hebben we geen 9 tot 5 baan, dus is de flexibiliteit ideaal voor ons, we kunnen binnen lopen wanneer we willen. Gelukkig waren er precies de juiste ruimtes vrij zodat we één kantoor als werkplek kunnen gebruiken en de ander als een huiselijke plek om mensen te ontvangen.

De afdeling thuisadministratie is een van de vele activiteiten die Cordaad uitvoert. Wat houdt jullie op deze afdeling momenteel veel bezig?

Wij helpen mensen in de Kempen die het financieel moeilijk hebben en of hun administratie niet op orde hebben. Wij willen mensen zo snel mogelijk helpen om te voorkomen dat ze in de schulden komen. We hebben onze handen vol, onze 50 vrijwilligers hebben allemaal 1 of 2 casussen lopen. De meeste vragen gaan momenteel over energielasten. Dan is het onze taak om te kijken waar mensen kunnen besparen en of er potjes zijn waar ze beroep op kunnen doen. Die zijn er meestal wel, dus dat is hoopgevend.

Geld is voor sommigen best een lastig onderwerp en meestal wordt hier niet heel open over gepraat. Hoe merken jullie dat in jullie werk?

Dat klopt, mensen praten niet graag over geld. Met name als ze er tekort aan hebben. Mensen voelen soms een stukje schaamte en dat staat soms in de weg bij het vragen van hulp. Ze willen wel geholpen worden maar durven niet. Veel mensen worstelen in stilte, volgens Nibud duurt het gemiddeld 5 jaar voordat mensen aan de bel trekken. Dat vinden wij veel te lang. Wij adviseren meteen aan de bel te trekken en niet te denken dat ze het zelf moeten oplossen. Het aanmeldingspercentage gaat nu zo’n 80% via de gemeente (via schuldhulpverlening, woningstichting of wijkagent bijvoorbeeld) en 20% via de mensen zelf. Wij zouden dit graag andersom zien. Natuurlijk moeten mensen wel weten dat deze hulp er is en waar ze die moeten zoeken. Dus daarin zouden we graag wat meer bekendheid willen creëren.

‘‘Wij willen bereiken dat zoveel mogelijk mensen meedoen in de maatschappij. Als iemand dreigt af te haken, zorgen wij dat we iets kunnen betekenen, op welke manier dan ook.’’
Natuurlijk zijn er buiten financiële hulp nog veel andere activiteiten die Cordaad doet. Wat is nou jullie missie?

Wij willen bereiken dat zoveel mogelijk mensen meedoen in de maatschappij. Als iemand dreigt af te haken, signaleren we dat en zorgen wij  dat we daar iets voor kunnen betekenen, op welke manier dan ook.
We vinden het belangrijk dat mensen zich gehoord voelen. Onze vrijwilligers zijn hierbij onmisbaar, zij zijn een luisterend oor, een vertrouwenspersoon. En het mooie is dat het dankzij de vrijwilligers laagdrempeliger is dan formele zorg, door de lagere kosten én de informele manier van contact.

‘‘Dat is de kracht van welzijnswerk: de schakel zijn tussen de formele zorg en wat de maatschappij nodig heeft.’’

Een mooi voorbeeld is jongerenwerk, dit doe je niet op kantoor. We bewegen daar waar de jongeren zijn. Op straat, bij verenigingen, online, in parken en op school. We maken contact, een praatje en leren zo iemand beter kennen. Als er dan iets is stappen jongeren gemakkelijker op ons af. En andersom. Doordat we hen zien in verschillende situaties krijgen we een goed beeld van de onderlinge samenhang.
Of neem bezoekmaatjes. Is een persoon eenzaam? Of is er een mantelzorger die zelf ook even eruit moet? Dan kunnen ze samen met iemand uitwaaien in het park, een winkel bezoeken, of lekker thuis blijven. Net waar iemand behoefte aan heeft.
En dát is de kracht van welzijnswerk: de schakel zijn tussen de formele zorg en wat de maatschappij nodig heeft.
We komen veel tegen in ons werk, niet altijd leuke dingen natuurlijk. Maar gelukkig zien we de positieve omschakelingen ook. Het effect van onze vrijwilligers, zij kunnen ècht het verschil maken.

Dat klinkt als betekenisvol werk. Wat vind jij nou zo mooi aan werken bij Cordaad?

Ik persoonlijk heb echt plezier in het helpen van mensen. Of het nou een cliënt is die ergens mee worstelt of een vrijwilliger met een vraagstuk hoe iets aan te pakken. Elkaar helpen en versterken, daar haal ik energie uit.

Benieuwd naar wat Cordaad Welzijn nog allemaal doet?