”Eager” op onze flexplek

Op haar eerste dag op een van onze flexplekken, sprak ik met Margit van Nieuwburg, eigenaresse van Eager. Freelance Marketeer. Zij zal twee dagen in de week werkzaam zijn in De Oude Jongensschool.

Welkom Margit! Je eerste dag in De Oude Jongensschool, wat kun je er tot zover over zeggen?

De sfeer hier is erg prettig. Ik heb alleen vandaag al zoveel mensen gesproken, iets wat ik wel mis als ik thuis werk. Deze sfeer is dan ook wat me hierheen heeft getrokken.
Ik kwam meer te weten over de Oude Jongensschool door een positioneringsopdracht voor Essie van Studio Meraki. Essie ken ik nog uit de tijd dat we beide voor Scandinavian Tobacco Group werkten. Door deze freelance opdracht kwam ik dus regelmatig hier over de vloer en dacht ik dat deze plek wel iets voor mij kon zijn. Hier kan ik flexibel komen werken, in afwisseling met thuis en op locatie bij klanten werken. Ook kom ik hier in aanraking met andere ondernemers, waardoor netwerken vanzelfsprekend wordt. Voor nu is de flexplek dus ideaal voor mij, ik heb hier ruimte om te groeien en wie weet zal ik ooit plaats nemen in een kantoor.

‘Bij De Oude Jongensschool kan ik flexibel werken en kom ik in aanraking met andere ondernemers, waardoor netwerken vanzelfsprekend wordt.’
Waarom heb je de overstap gemaakt om voor jezelf te beginnen?

Bij Scandinavian Tobacco Group was ik werkzaam als marketing manager Benelux. Er zit best veel overlap in mijn werk toen en mijn werk nu. Eerst deed ik vooral business to business, trade marketing en wat ik bezig met de bedrijfsstrategie. Dat doe ik nog steeds, maar nu ook allerlei andere dingen zoals bijvoorbeeld branding en consumentenmarketing, en online marketing. Ik merk dat het werk wat ik doe nu veel persoonlijker is. Ik vind het leuk om met ondernemers om de tafel te zitten, hun verhaal te horen en ze daarmee verder te helpen.
Het idee om te ondernemen kriebelde dan ook al een tijdje. Ik verlangde naar meer vrijheid en afwisseling, meer aanraking met verschillende mensen en bedrijven. Dat is nu echt gelukt, ik werk nu in veel verschillende branches en heb afwisseling in mijn werk. Ik heb in 2021 de overstap gemaakt naar zelfstandige en wil niet anders meer.

Je werkt nu dus tweeënhalf jaar voor jezelf, waar zie je jezelf drie jaar verder?

Het liefst zou ik dan alleen maar strategisch bezig op gebied van marketing en me ook te focussen op de daadwerkelijke implementaties bij verschillende bedrijven. Daarnaast blijft mijn interesse voor Trade marketing. Het strategisch positioneren van producten en merken richting potentiële afnemers blijft kriebelen. Dat vind ik gewoon het allerleukst. Bedrijven en dan met name binnen het MKB willen weten hoe ze zichzelf en hun producten/diensten het beste kunnen profileren naar de buitenwereld. Samen een sterk, overtuigend en uniek verhaal neer zetten, planmatig de richting te bepalen en uitvoeren.
Wat ik nog wel anders zou willen doen in de nabije toekomst, is investeren in de zichtbaarheid van Eager. en mijn netwerk. Als marketeer is het natuurlijk ook belangrijk om te laten zien wat je in huis hebt, zowel on- als offline. Nu heb ik er simpelweg te weinig tijd voor. Wat natuurlijk ook wel weer iets positiefs is, want ik hoef me in ieder geval niet te vervelen!

Waar haal jij de meeste voldoening uit in je werk?

Voor mij is dat als ik ondernemers blij kan maken met mijn advies en ondersteuning.
Ik heb bijvoorbeeld een klant met een organisch product, die dat graag in de schappen wil krijgen bij een retailer zoals Welkoop en Intratuin. Samen met deze klant kijk ik hoe we de retailer gaan overtuigen om hun product in te kopen.  Wat de strategie en positionering wordt en welke marketing activiteiten daarbij horen om het project tot een goed, succesvol einde te brengen.

‘‘Ik probeer een stukje van mijn expertise over te brengen op mensen die super goed zijn in hun vak, maar nèt het stukje kennis missen op commercieel gebied.‘

Daar zit veel uitdaging in en ik haal er dan ook enorme voldoening uit als het product vervolgens in de schappen komt te liggen dankzij het plan van aanpak. De tools die ik heb aangeboden, hebben succes gehad en de klant is blij. Ik probeer een stukje van mijn expertise over te brengen op mensen die super goed zijn in hun vak, maar nét het stukje kennis missen op commercieel gebied.

Wat zegt je bedrijfsnaam, Eager, over jou?

De keuze voor mijn bedrijfsnaam kon ik heel makkelijk maken, omdat dit woord alles omschrijft waar ik voor sta en wie ik ben. Ik zet mijn tanden ‘gretig’ in ieder vraagstuk en ben een echte ‘problemsolver’. Ik ben ‘eager’ om anderen te helpen daar waar nodig en ga geen uitdaging uit de weg. Door mijn nieuwsgierigheid kom ik altijd graag meer te weten en blijf ik me ontwikkelen. Ik ga graag net een stukje verder, dat onderscheidt me ook wel van veel anderen; waar veel bedrijven zeggen ‘hier heb je een plan’ en hun handen er vanaf trekken, doe ik graag de uitvoering mee. Hulp van A tot Z, strategisch maar ook uitvoerig.

Tip van Margit: Think Big. Start Small. Act Eager.

Strategisch positioneren en de bijbehorende marketing is geen gedoe en is juist niet alleen maar weggelegd voor grote(re) ondernemers of bedrijven met grote budgetten. Wie klein is, moet groots denken en vooral slim en flexibel zijn. Je tanden erin zetten en niet meer loslaten. Je moet alleen wel helder hebben wie je klanten zijn!
Hierbij kan Eager. hulp bieden. Met de juiste, frisse lange termijn aanpak ga je:
1. Opvallen tussen de ‘grote jongens’.
2. Klanten aan je weten te binden door ze te boeien met je product en/of dienst door beleving en enthousiasme.
3. Omzet verhogen.
Ben je hiernaar op zoek? Dan zoek je Eager. Voor B2B én B2C ondernemers.
Een solide, overtuigend en krachtig verhaal neerzetten voor zowel interne als externe communicatie doeleinden.

foto’s: Kim Das